krachttraining voor lopers

lopersgroep374451_449332178452815_227921004_nIs krachttraining voor lopers noodzakelijk?

Je zou denken ‘if it’s not broken, don’t fix it’ maar zo simpel is het niet altijd. Dat je nu zonder blessures je rondje kan rennen betekent niet dat het niet beter kan of dat je door specifieke oefeningen toe te voegen je kan voorkomen dat je problemen gaat krijgen.

Lopen is een eenzijdige beweging omdat je maar een beperkt aantal spieren gebruikt. Strikt genomen is rennen een repeterend knieheffen waarbij je afgewisseld afzet met 1 been. Als je het zo bekijkt worden dus vooral de spieren die zorgen voor het omhoog trekken van je been en het afzetten gebruikt, je quadriceps en hamstrings. Daarnaast zorgen je rugspieren en hamstrings dat je rechtop blijft lopen.

Zitten we te veel?

Door ons veelal zittende bestaan zijn onze romp en bilspieren vaak onderontwikkeld geraakt. In deze houding zijn je bilspieren eigenlijk continue op rek (verlengd/ slap). Ga je vervolgens staan of rennen dan moet het lichaam het doen met een inactieve slappe bilspier waardoor de volgende spier in de keten (achterkant van je lichaam van hak tot aan kruin) namelijk je hamstrings en je onderrug extra belast worden. Deze beide moeten harder werken om je lichaam rechtop te houden. Je kan je voorstellen dat deze overbelasting kan zorgen voor de bekende hamstringblessures bij hardlopers. Daarnaast trekt een overactieve hamstring je heup fractioneel uit je heupkom wat kan zorgen voor vervroegde slijtage van je heup.

Om te voorkomen dat we geblesseerd raken is het dus nodig om onze bilspieren te activeren en krachtiger te maken. Hierdoor vormen je heupen een stabiel platform (powerhouse) van waaruit je efficient kracht kan leveren. Sterke bilspieren kunnen de hamstrings en onderrug ontlasten en zorgen dat je heupen soepel kunnen draaien.

Power in your house!

Daarnaast zorgen sterke romspieren (rug/buik) voor voldoende rompstijfheid. Dit is nodig om ons bovenlichaam stevig op ons onderlichaam te houden. Slappe buik en rugspieren zorgen vaak voor ‘zwabberen’ en ‘draaien’ en dit maakt een loopbeweging minder efficient (meer energieverlies en sneller moe).

Naar ons idee zijn een stabiele heupen, goede rompstijfheid en beenkracht de kernelementen van veilig en blessure vrij hardlopen. Het ontbreken van van een van deze onderdelen werkt overcompensatie van andere spieren in de hand en zorgt uiteindelijk vaak voor blessureleed. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat knieklachten veroorzaakt worden door instabiele heupen en pijn aan je hamstrings door te slappe bilspieren.

Jarenlang kan je heerlijk rennen en je superfit voelen en door het optillen van je kind of een boodschappentas loop je toch ineens een vervelende blessure op. Je kan dit voorkomen door krachtoefeningen toe doen waardoor alle spiergroepen geactiveerd en sterk worden.

Elke spier in je lichaam heeft een functie en deze kan hij alleen goed uitvoeren als hij optimaal kan samenwerken met de andere spieren. 

Woensdag = Krachtdag

Elke laatste woensdag van de maand kan je meedoen aan onze Outdoor Krachttraining die wij speciaal voor de Lopersgroep Brandevoort verzorgen. We starten om 19:00 en verzamelen in de kantine van het sportpark. Doe je mee?

 

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *