Energiebalans

Al het voedsel wat we eten is energie voor ons lichaam. Je lichaam heeft per dag een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Hoeveel is onder meer afhankelijk van je dagelijkse lichamelijke activiteiten. Maar ook tijdens je slaap verbrand je lichaam nog steeds calorieën.

Stel je leid een behoorlijk actief leven waarvoor je lichaam zo’n 2000Kcal energie voor nodig heeft en je eet 3000 Kcal. De energiebalans is dan +1000Kcal.

Aangezien je lichaam deze extra energie niet direct nodig heeft zal dit weggezet worden voor later. Nadat alle glycogeen depots in de spieren en lever gevuld zijn wordt het overtollig deel weggezet als vet. Mocht je in de toekomst een periode doormaken waarbij je een negatieve energiebalans aanhoudt dan zal je lichaam de benodigde extra energie weer mobiliseren uit het eerder opgeslagen vet. Eigenlijk een super efficiënt systeem! 

Problemen ontstaan als je dag in dag uit een positieve energiebalans aanhoudt. Je wordt dus zwaarder en zwaarder.

Suiker is de duivel?

Diverse media vertellen tegenwoordig dat je bijvoorbeeld dik wordt van suiker. Uit het voorgaande stuk kun je eigenlijk al concluderen dat dit niet het geval kan zijn. Je wordt dik van teveel voedsel. Er zijn voorbeelden van wielrenners in de Tour de France die hun energieverbruik van zo’n 9000Kcal per dag dekten met voornamelijk suikerrijke sportdrank. Je ziet geen dikke wielrenners in het peloton van de Tour de France. Dit komt omdat ze een neutrale energiebalans aanhouden. 

Veel van ons voedsel is tegenwoordig behoorlijk calorierijk. Dat is wel iets waar je rekening mee zou moeten houden. Voedsel wordt vaak kant en klaar aangeboden in de supermarkt. Gemak dient de mens! Maar kant en klare voeding bevat vaak een heleboel ingrediënten waar je misschien helemaal niet bij stilstaat. Om die voeding goed op smaak te krijgen en houdbaar te houden wordt er van alles aan toegevoegd. Op zich niks mis mee ware het niet dat dit vaak nou net die verborgen calorieën zijn.

Een calorie = een calorie

Ook zo’n misverstand is dat niet elke calorie gelijk is. Je zou zogenaamde “loze” calorieën hebben. Helaas is dit niet waar. Een calorie is een een wetenschappelijke aanduiding voor energie. Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graad Celcius te verhogen. En of die calorieën nu uit een blaadje sla komen of uit een klontje suiker, als je er zoveel van eet dat je energiebalans in de + gaat zul je er dikker van worden.

Daarbij beweegt de meerderheid van de bevolking steeds minder. Een verminderd energieverbruik tegenover een verhoogde energie inname is natuurlijk het recept om steeds dikker te worden!

Het is een feit dat veel mensen tegenwoordig te zwaar zijn. Social media spelen daar handig op in door je te vertellen dat het niet jou schuld is. Het zou de schuld zijn van nutriënten als bijvoorbeeld suiker. Feit is dat er veel suiker wordt verwerkt in onze voeding. In vrijwel alle gevallen is het een goed idee om wat rustiger aan te doen met onze suikerconsumptie. Maar het is geen puur vergif zoals je soms leest. Suiker (lees:koolhydraten) is een belangrijke energiebron voor ons lichaam. Je hersenen hebben glucose als primaire brandstofbron.

Het beste advies is om eens precies bij te gaan houden wat je eet. Daar zijn tegenwoordig handige app’s voor zoals MyFittnesspal of Fatsecret. Dit geeft je binnen afzienbare tijd een perfect inzicht. Je ziet dan meteen waar de winst valt te halen. Wees wel eerlijk en nauwkeurig bij het invullen.

Geen quick fix

Zoals je leest is het geen cool,fancy en sexy verhaal. Een leefstijl verandering begint altijd bij jezelf en het is geen quick fix! Nieuwe patronen moeten eigen gemaakt worden en de weg naar succes is bezaaid met hindernissen en valkuilen. Personal training en vitaliteitscoaching kan je daar bij helpen.

Neem voor een vrijblijvende kennismaking gerust contact op via het contactformulier.

 

Literatuurlijst

1. M.A. van Baak, A. Astrup, Consumption of sugars and body weight. Obesity reviews, Vol 10 suppl. 1 march 2009

2.CH Ruxton, EJ Gardner, HM McNulty, Is sugar consumption detrimental to health? A review of the evidence 1995-2006. Critical reviews in food science and nutricion, 2009, 50(1),1-19

3.WH Saris, Van Erp-Baart MA, Brouns F, Westerterp KR, Ten Hoor F, Study on food intake and energy expenditure during extreme sustained excercise: the Tour de France. Int J Sports Med. 1989 May;10 suppl. 1:S26-31

4. Swinburn B, Sacks, G,& Ravussin E, (2009) Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity. AM J Clin Nutr.

5.Fit zonder Fabels 01-12-2014: Maakt suiker ons dik? 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *